Avocatul ASRM Inna Soțchi propune următoarele soluții juridice în temeiul recomandărilor OMS
COVID19 – Cum protejăm personalul medical?
Tot mai mulți lucrători medicali se plâng că nu le sunt oferite echipamente de protecție corespunzătoare. Plângerile sunt destul de legitime în situația când avem deja peste 400 de cadre medicale infectate cu COVID19.
- ”Standarde naționale”
Dar ce înseamnă un echipament de protecție corespunzător? În Moldova nu există un act normativ care ar stabili tipurile de echipamentele de protecție destinate fiecărei categorii de lucrători medicali.
De fapt, nici o noțiune a lucrătorului medical nu este aprobată, ca să putem afirma că acesta noțiune include: medicii, managerii instituțiilor medicale, asistenții medicali, infirmieri, lucrătorii din domeniul farmaceutic, stomatologic, inclusiv personalul auxiliar responsabil de întreținerea instituțiilor medicale (paznici, dereticători, etc.).
- Standarde OMS
În pofida acestui vid normativ, OMS a emis un set de recomandări pertinente care se aplică și pe teritoriul Moldovei:
1. Lucrătorii medicali, inclusiv șoferii de ambulanțe care pot intra în contact și/sau îngrijesc de pacienți infectați cu COVID19 trebuie să poarte: mască medicală, halat/combinezon, mănuși, ochelari de protecție sau vizieră medicală.
2. Lucrătorii medicali care efectuează proceduri care generează aerosoli (inclusiv medicii stomatologi) pe lângă echipamentul sus numit urmează să fie dotați cu respirator N95 sau FFP2 standard, sau echivalent și sorț de protecție.
3. Personalul responsabil de curățenie și întreținerea spațiilor unde sunt investigați, tratați și transportați pacienții infectați cu COVID – 19 trebuie să fie echipat cu mască medicală, halat, ochelari de protecție sau vizieră medicală dacă există riscul stropirii cu materiale biologice, mănuși rezistente, cizme de lucru închise.
Acestea sunt condițiile minime stabilite de OMS la nivel mondial. Fiecare stat este liber să aprobe nomenclatoare de echipamente mult mai performate.
Pot lucrătorii medicali refuza executare obligațiilor de serviciu în lipsa echipamentelor de protecție corespunzătoare?
Neasigurarea lucrătorilor din domeniul sănătății cu echipamente minime garantate de OMS poate atrage consecințe juridice.
Categoriile de angajați enumerate mai sus își pot suspenda contractul de muncă în temeiul art. 78 lit. e din Codul Muncii invocând condițiile de muncă neconforme normelor securității şi sănătății în muncă.
Pentru suspendarea contractului salariatul este obligat să notifice angajatorul în formă scrisă, și să reia activitatea în 3 zile de la înlăturarea pericolului (i.e. oferirea echipamentului de protecție corespunzător).
Suspendarea dată poate fi efectuată doar dacă lucrătorul din domeniul sănătăţii nu este obligat la momentul suspendării să acorde ajutor unui pacient a cărui sănătate și viață sunt în pericol.
Inna SOȚCHI
Avocat, Expert Asociat FIDES Prezentul material are caracter general informativ, nu vizează situația particulară a unei persoane sau entități și nu constituie consultanță profesională sau juridică.
Tel. +373 69 836 775
E-mail: contact@fides.md